Cikkek Video Facebook Twitter Flickr Adok-Veszek FAQ Olvasóim

Copyright

Az oldalon található képek Kiss Ákos szellemi tulajdonát képezik (kivétel ahol külön jelezve van más fotós, mint alkotó). A képeket engedély nélkül felhasználni, átalakítani illetve terjeszteni nem lehet. Minden jog fenntartva!

Fényérték

2009. január 16., péntek

Tanulás helyett

Néha jó egy kicsit pihenni tanulás közben, mert az ember teljesen belefásul a dologba. Úgy döntöttem, hogy próbálkozok a világítással, ha már mostanában olyan sokat postoltam erről a témáról. Mivel két villanjkörtém és egy rendszervakum van, az egyik villanjkörte lett a fő fényforrás egy ernyővel, a másikat pedig egy oldalról jövő erősebb díszítő fényhez használtam fel. Ez utóbbira tettem snoot-ot és pauszpapírral vettem vissza a fényerejéből. Háttérnek egy sima méteráruboltban kapható textilt használtam, és ezt szerkesztettem rá két lámpatartó állványra. Az oldalsó villanjkörtét a kis Manfrotto-ra tettem rá lámpacsipesszel, míg a nagy Manfrotto-t a géphez használtam.

Lighting setup
A tetthely

A beállítások értehtőbben ábrázolva:

LightingSetup
A tetthely Kevin Kertz-féle ábrázolással

Itt igazából az lett volna jó, ha van modellem, mert így egy kicsit macerás és nincs is azonnali feedback, így mire odamegyek a géphez megnézni az eredményt, már nem tudom visszacsinálni a testhelyzetet és a fényeket sem látom olyan jól.

Egy kis szépia effekt után ez lett a végeredmény:

Self
A tettes

Nem tökéletes, de mókának jó volt.

Amire figyeltem:
  • Csak 1 fül legyen, a másik véletlenül se kandikáljon ki az arcom vonalából. Ez az egy fül dolog férfi portrénál bevett szokás.
  • Orr ne menjen ki az arc vonalából.
  • Próbáltam egyenesen ülni, de az ing meggyűrődött és attól nem úgy látszik (na, ezt pl. modellen észreveszi az ember).
  • Igyekeztem 1 fényforrást látszatni a szemekben, de ez sem sikerült 100%-osan. Megjegyzem, hogy sok fotós nem tartja hibának a több fényforrást a szemben, viszont a régi vágású, nagy fotósok ezt durva hibának tekintik. Pl. Szipál Martin még nevetett is azon, hogy a mostani reklám plakátokon sokszor nem hogy 2, de még több ernyő/softbox is látszik.
Jó lett volna még magamat jobban elválasztani a háttértől, de sajnos több vakum nincsen. A másik lehetőség még a háttér vagy az öltözék színének eltérő megválasztása lehetett volna. A háttér gyűrődés picit zavaró lehet, de ezért használnak a profik papírhátteret.

Várom az építő jellegű hozzászólásokat, kritikákat!

13 megjegyzés:

Névtelen írta...

Mióta nagyfelbontásban nézem a filmeket, az egyik kedvencem lett hogy a catchlight-ot nézem a közeli képeken. Érdemes figyelni a There Will Be Blood-ban mennyire mesteri módon alkalmazzák.

Névtelen írta...

Korrekt írás lett, én is hasonló körülmények között szoktam, bár én a háttérre is irányítok egy vakut ernyő meg minden hasonló nélkül, ami egy kis "glória" effektet ad, nekem tetszik.

A háttér gyűrődése nem vészes, például egy iskolai tablóképen ez jól mutat kifejezetten.

Annyi csak, hogy én kicsit fentebb vágtam volna, mondjuk úgy hogy fejed búbjától a könyöködig töltsd ki a képet, de gondolom így is mókás volt bepozícionálni. :)

Engem a szemben látszódó dolgok annyira nem zavarnak, viszont amikor napszemüvegben visszatükröződik a szoftbox, az eléggé lelombozó tud lenni, pláne ha egy napsütéses tengerparti képnek árulják. :D

szilvie írta...

A fül- és az orr-szabályt nem ismertem, köszi! Én egy kicsit túlexpósnak látom az arcodat, de nem rossz kép, sőt! A háttér is jó, én régóta szemezek egy összehajtható és kipattintható háttérrel (olyan, mint némelyik kocsiba való szélvédőárnyékoló, a mintája annak is ilyen batikolt és van egy lelógója, hogy biztosítsa a végtelen átmenetet a padlón). Viszont nem sok jót olvastam róla és csak külföldi elérhetőségét leltem fel.

Jártál Szipál Martin kurzusára? Vagy hol hallatta ezt a véleményét?

Ui: Tök jó a hajad :-)

richi írta...

Szia!
Énis egy kicsit túlexpósnak tartom az arcod, de tényleg csak kicsit.
A háttér gyűrődése szerintem jól néz ki, engem nem zavar.
Igen, kicsit úgy tűnik, minta ferdén ülnél, ahogy irtad is, ez elkerülhető lett volna ha nem gyűrödik az inged.
Jobb oldalon vágtam volna kicsit, hogy ne látszódjon annyira, hogy ott egy lámpa, és picit kiis tűnik, hogy ott világosabb a háttér.
Összeségében jó kép, (főleg hogy magadról csináltad) tablónak is jó lenne, ha alulról is vágtál volna.

Csináltam egy "közöséggi" oldalt, ami olyasmi mint a fotozz.hu, csak nem olyan profi, és (MÉG!) nincsenek olyan sokan regisztrálva, na meg nem kell kreditet gyűjteni:D
Szóval szeretném ha Te is ( ÉS MÉG SOKAN MÁSOK IS!!! AKÁRKI) regisztránál, mert tetszenek a képeid, és nekem nagyon szimpi vagy:D.
Cím: www.fotosok.ning.com

Akos Kiss írta...

rivera: mostanában a filmekben én is mindig a világítást figyelem. :D

Mefi: A háttérfényhez sajnos már nem volt több vakum. :( Az a vágás már nekem is megfordult a fejemben, lehet tényleg az lenne a tuti.

Picur: ezt a füles dolgot én sem régen hallottam. De igazából ez valahogy úgy van, hogy félprofilnál kell rá figyelni. Pl. igazolványképnél mehet a két fül. :) Szipál Martin kurzusára szerettem volna járni, de se időm, se pénzem nem volt rá. Egy előadásán jártam és mikor beléptünk a műterembe, köszöntünk neki, még ő jött oda bemutatkozni. Hihetetlen egy fazon. :) Viszont már ezzel az egy alkalommal is nagy hatást tett rám.
Pedig már le kellene vágatni, mert nagy. Mármint a hajam. :) De, köszönöm szépen, örülök, ha tetszik! :)

richi81: hehe, kiszúrtad a világosabb részt, pedig adtam neki burn tool-lal. :)

A képet meg a szépia dolog miatt látjátok kicsit túlexpósnak (nem kizárt, hogy sikerült túlhúznom). Az eredeti szerintem nem túlexpos, viszont van egy kis kontrasztvesztése a lámpa miatt. Ezen még dolgoznom kell. Itt meg lehet nézni amúgy: http://worldtravelphoto.net/photoshare/blog/self_original_kicsi.jpg

Névtelen írta...

Igazad van, eredetiben tényleg nem túlexpós. Jó választás volt a szépia, mert az inged és a háttér tónusa tökre eltérő. Ja és a Picur is szilvie voltam :-)

Ma volt nyílt nap a FotoArtnál, de sajnos nem jutottam el, pedig lehetett igazi stúdiót kipróbálni és kérdezni, kérdezni...

Névtelen írta...

Nekem a jobb kezed kicsit durván van takarva. Ha az ujjaid mutatva lennének, szerintem jobb lenne.

Távkioldót használsz vagy időzítőt? Esetleg a rendszervakut nem tudtad volna még befogni?

Egyébként hol szoktad találni ezeket a tippeket, mint a "fül ne látszódjon" és társai? Van esetleg valamilyen link amit tudnál ajánlani a pózokról?

A Szipál Martin-féle előadásra hogyan keveredtél?

Egyébként szuper a blog, sokat tanulok én is :)

Névtelen írta...

Bocsánat, bal kezed, ezzel mindig bajom van :)

Akos Kiss írta...

Szilvie: rájöttem, hogy te voltál. ;) Egyszer majd kellene csinálni olyat, hogy páran bérlünk egy stúdiót, mondjuk fél napra és akkor ki lehet dolgokat próbálni. Csak ezt meg kell majd szervezni, meg kell keresni egy kellemes stúdiót jó felszereltséggel. Meg mondjuk akkor már nem ártana, ha lenne valaki aki ért is az eszközökhöz is tud mutatni csudajó dolgokat. Na, majd ha lesz időm, próbálok valamit felkutatni, aztán limitált létszámmal meghirdetem a dolgot itt. Viszont nem igérem, hogy tavasz előtt ebből lesz valami.

zsoltv: Időzítőt használok, mert a távkioldóm kábeles. Bár csinálhatnám laptoppal is egy 2m-es USB kábellel. Néha azt a megoldást alkalmazom.
Az ilyen és ehhez hasonló tippek egy jó részét fotósulis portré órán szívtam magamban, meg a Szipál-féle előadáson. De lehet írok majd ilyesmikről is egy postot, csak ahhoz majd akarok modellt illusztrációnak.
A Szipál Martin-os előadást a fotozz klub szervezte, ami a fotozz.hu klubja. Bár sajnos már lassan fél éve nem volt klub találkozó. Meg úgy egyáltalán nem történik mostanában semmi arrafelé.
Sok témaötletem van, úgyhogy stay tuned! :)

Akos Kiss írta...

zsoltv: ha a közelebbi kezemen látszódnának az ujjak az jobb lenne? Mert karbatett kéznél az egyoik mindig "eltűnik". Legalábbis úgy természetes szerintem.

Névtelen írta...

Szerintem jobban nézne ki, persze a helyes tartást nem egyszerű eltalálni, hogy ne legyen az embernek "csonkolt" érzése, ugyanakkor természetesnek is hasson a képen. Arrol meg a fotómodellek tudnának beszélni, hogy gyakran az életszerűtlen és kényelmetlen pózok néznek ki jól a képeken :)

Mefi írta...

Nekem még van két Villanj-körtém, ha egyszer lesz kedved kísérletezni esetleg! :)

Akos Kiss írta...

Mefi: összehozhatunk majd egy világítós próbálkozós, tapasztalatgyűjtős dolgot.
Viszont a szabadban is jó lenne már fotózni, ahhoz meg rendszervakuk kellenek, meg wireless trigger.
Ha vége a izsgaidőszakomnak, mindenképpen beszerzek egy ilyen vezeték nélküli kioldót. Igazából egy darab vakuval is lehet már jókat bohóckodni, főleg ha az off-camera és nem on-camera.