Cikkek Video Facebook Twitter Flickr Adok-Veszek FAQ Olvasóim

Copyright

Az oldalon található képek Kiss Ákos szellemi tulajdonát képezik (kivétel ahol külön jelezve van más fotós, mint alkotó). A képeket engedély nélkül felhasználni, átalakítani illetve terjeszteni nem lehet. Minden jog fenntartva!

Fényérték

2009. február 16., hétfő

Shooting on Location

Vagyis nem műtermi, hanem valami egyéb helyszínen megrendezett fotózás.
H. Tamással már egy ideje terveztük, hogy megyünk valamerre modellel fotózni, de egész mostanáig ez nem valósult meg. Mind a ketten lelkes strobist olvasók vagyunk, így nagyon vártuk már az alkalmat, hogy egy rakás vakuval belecsapjunk a tutiba. (És azért jobb többen összeállni, mert akkor a felszerelések is összeadódnak – lásd több vaku.)

Zsaklin V.

Szerencsék volt, mert amellett, hogy a modellünk szép volt, még értette is a dolgát. Zsaklin nem csak modellkedéssel foglalkozik, hanem profi fotós is, a szó legszorosabb értelmében.

A mai nap tanulságait pár pontban foglaltam össze.

1. Hogyan szervezzünk meg egy ilyen fotózást?

Először ki kell találni, hogy mit is akarunk kihozni az egészből. Koncepció nélkül nem érdemes belevágni a dologba. Téma, hangulat, világítás/fények, helyszín, színek, kompozíciók.
Ha az ötletek megvannak, akkor találni kell hozzá egy helyszínt és egy lelkes leányzót. A szervezés azonban pontos és aprólékos kell, hogy legyen. A helyszínen terepszemlét kell tartani még a fotózás előtt, mert amikor a modell már velünk van, akkor nem jó dolog az ő idejét (is) rabolni. Nem beszélve arról, hogy sokkal jobb benyomást keltünk, ha egyből magabiztosan tudunk dolgozni az adott helyszínen.

Minden részletet beszéljünk le a modellünkkel (lásd még 2. pont). Érdemes 3-4-5 váltás ruhát hozatni, amik színben és fazonban is eltérőek. Egy helyszínhez ugyanis nagyjából ki lehet pipálni egy ruhakombinációt, és azt már nem érdemes máshol elsütni, különben unalmasak lehetnek a képek. Azonban nem csak a ruhák, hanem a kiegészítők is fontosak. Sapkák, sálak, táskák, ékszerek, hajba valók. Ezekből érdemes hozatni párat. Azzal számoljunk, hogy ennyi cucc csak egy nagy táskába fér bele, amivel nem jó sétáltatni a modellt túl messzire (segítsünk neki ;) ), mert elfárad mire a fotózás megkezdődik.

Zsaklin IV.

2. Tiszta játék

Bár inkább az első ponthoz tartozna, mégis külön részt szentelek ennek a dolognak.
Fontos, hogy a modellel még a fotózás előtt megbeszéljük, hogy ki mit fog profitálni a fotózás alkalmával. Mik az elvárások és ki mit szeretne magáénak tudni, illetve felhasználni. Ebből nem szabad, hogy félreértés legyen.


Zsaklin II.

3. Helyszín

Az érdekes helyszínek feldobják a fotókat. Ne sajnáljuk az időt arra, hogy megtaláljuk a legmegfelelőbbet. Mivel a helyszín legtöbbször a fények tekintetében és a háttér szempontjából fontos, ezért ezekre külön figyeljünk. Próbáljuk meg jól kihasználni a hely adottságait azáltal, hogy olyan fotókat készítünk, amikre máshol nem lenne lehetőségünk. Kísérletezzünk bátran!

4. Világítás

Ha kis költségvetésből gazdálkodunk, akkor szinte biztos, hogy rendszervakukat fogunk magunkkal vinni. Ezek ugyanis a műtermi vakuk töredékébe kerülnek és sokkal mobilabbak. Persze cserébe kell némi kompromisszumot kötni. Fontos, hogy a vakukhoz legyen elegendő és feltöltött akkumulátorunk, illetve nagyon hasznos tud lenni az állvány és az ernyő is. A vakukat ki-ki ízlése szerint elsütheti (rádiós kioldás, optikai kioldás, kábeles móka). Mi fényre villantottuk el őket. (Ez sajnos nem a legjobb megoldás, mert a slave vakuk nem mindig látják a villantást.)

Mivel a világítás fogja a képünk karakterét meghatározni, így arra különös figyelmet kell fordítani. Érdemes kipróbálni több beállítást.

Zsaklin III.
Nem az objektív koszos, hanem esett a hó.

5. Vigyázzunk a felszerelésre!

Ilyen fotózások alkalmával a felszerelésünk fokozott veszélynek van kitéve. Az állványokat könnyű felborítani, így a vakuk könnyen megsérülhetnek, illetve a por és a pára sem használ a érzékeny eszközeinknek.
A mai fotózáson a Sigma obim kibukfencezett a táskából, majd egy tégla érintésével a 2cm-es porba esett. Nem voltam éppen boldog az esettől. Bár nagyot nem esett, max. 30 centit, mégis ijesztő látvány volt. Ezután a gépemnek is sikerült kapnia a porból, mert figyelmetlen voltam. A Nikon vakumhoz használt optikai kioldó pedig egy olyan képnél sérült meg, amin a modell az állványt kézben tartva ugrott a magasba. Szóval, nagyon könnyű leamortizálni a cuccainkat. Emellett soha ne hagyjuk őrizetlenül a holminkat.
Tessenek a kedves blog olvasók jobban vigyázni, mint azt ma én tettem!

6. Instrukciók

A modellnek folyamatosan szűksége van a visszajelzésekre. Mit csinál jól, mit rosszul és mi lenne jobb másként. Ezekre kell odafigyelnünk, hiszen mi állunk a kamera mögött, mi látjuk a frankót. (Meg elvileg a fotós szeretne valamit kifejezni a képekkel, nemde? :) )
Érdemes néha a képeket is megmutatni neki, hiszen mi is kaphatunk feebback-et, ami hasznos lehet a további képekhez.

Zsaklin I.

A modell Strammer Zsaklin volt. Köszönet neki az együttműködésért! :)

16 megjegyzés:

Névtelen írta...

d3relict-el mi is tervezunk ilyet egy ideje, o a nikonosoknak kedvez, en a canon oldalt erositem majd, jo moka :)

Andor írta...

jó képek!
Na pont ilyesmi leírásokat kerestem én a jómúltkorában magyarul...
(Tényleg, megkaptad a múltkori mailemet? Mert ha küldtél választ, az biztosan nem jött át... :-( )

Névtelen írta...

Nagyszerű munka! Tetszik, ahogy a lehető legtöbb mindenre figyelsz és sokmindent meg is osztasz velünk.

Névtelen írta...

Szija!

Örülök, hogy rátaláltam a blogodra a Googlén keresztül! - asszem ez új olvasót vagy éppen nézegetőt jelent számodra, + egy link feléd az saját blogomon keresztül ;)
Éppen nézegetem jövőbeli felszerelésemet és művelgetem a szemem, hogy szépen lásson! :)
Asszem most mást nem mondok, elöször végig olvasgatok itt mindent!

Névtelen írta...

No, most csak ezekkel a képekkel kapcsolatban egy gyors vélemény:
Gratulálok az ötlet kíválló, a helyszin is minden! Csak dicsérni lehet.. egy bibi azonban van, legalábbis én így látom..
aztán megnéztem alább az egy fényforrásos felvételedet, és hát..
Nekem ezekkel a képekkel csak annyi bajom van, hogy a modell arca túlságosan kivan vakuzva.. szerintem sok és természetellenes.. szerintem.. És ezt több felvételednél is észrevettem.. (de most remélem nem sértettelek meg!!! Ez csak egy észrevétel..)vajon mitől van ez? csak azért kérdem mert ha végre kerítek nagy nehezen felszerelést, nem akarok így járni :)
Viszont az egyfényforrásos felvételed tökéletes!!! (az én szememben) ;)

Akos Kiss írta...

_nec: én is canonos vagyok, de több Nikon vakum van, mint Canon. :)

Andy: köszi. Tudsz mondani egy dátumot, hogy mikor küldted,mert nem találom. Fel vagyok iratkozva egy rakás levlistára és szerintem elkerülte a figyelmemet.

szilvie: köszi szépen. Bár csak gyakoroltuk a világítást Tamással. Szerencsére amiket kitaláltunk, azokat többé-kevésbé sikerült megvalósítani.

Canoca: örülök. :)
"modell arca túlságosan ki van vakuzva" ez alatt mit értesz? Túl világos vagy a fények nem tutik?
És nem sértettél meg. :) A javító szándékú kritikának örülök. :)

Névtelen írta...

Főleg a második képről beszélek!
A fények tutik, csak túl világos.. sztem lehetne egy kicsit lágyabb... volt a vakun valami box vagy ilyesmi?? Már ami baloldalról jött..
Szoktál ilyen fotohaz.hu-hoz hasonló oldalakhoz járni.. sztem eddig az a legjobb a többin nem nagyon jók a képek.. ott kilehet szortírozni modell és portré felvételeket is.. jól lehet művelni velük a szemet..
Olvasgattam hogy így a profi fotós megy úgy állítgatja a fényeket.. sztem te sem vagy messze ettől.. nem részletezem..
A Flickr-en még megnézegetlek jobban :)

Andor írta...

Ákos - inkább átküldöm újra most, majd jelezz vissza ugyanoda ha megkaptad.

Akos Kiss írta...

Canocam: akkor ott az utómunka az amit észrevettél rajta. Kicsit világosítottam rajta és most, hogy felhítad rá a figyelmemet úgy gondolom, hogy ez eredeti jobb valamivel. Tehát az nem a világítás miatt olyan, hanem mert az utómunkát szúrtam el. :) De jó szemed van, hogy észrevetted! :)
A vakun nem volt semmi, az alsógépállásos képen láthatod is, hogy hogyan voltak beállítva. Gyakorlatilag a modell mögött volt két vaku és szemből kapott egy derítést még.
Fotohaz.hu-t nem ismerem, de mostanában igyekszem csökkenteni a szétszóródásomat a különböző oldalakon, mert rengeteg időmet felemészti az ilyesmi. Újabban csak flickr-re töltök képeket, a blogra is onnét linkelem őket.

Andy: köszi, most megjött. ;)

Névtelen írta...

Ezért szeretem az analóg fényképészetet, mert ott úgy esik ahogy puffan! E miatt az én tervem az, hogy ne nagyon utómunkáljak, max a bőrhibákat retusáljam egy képől..
ha már digitálisra vagyok kényszerülve akkor igyeszem úgy használni, mintha analóg lenne.. és hát egy SLR kamera jobban megadja nekem ezt az érzést..

Névtelen írta...

Ja, hát igen.. a művész hajlamos nagyon belegyönyörködni a saját alkotásába, ami nem baj, hiszen ez adja számára az örömöt! (legalábbis nálam így megy) Csak amikor elmúlik ez a gyönyörködős időszak, akkor veszi észre, hogy mégsem olyan tökéletes az alkotása.. :)) De ezek szerintem nem olyan nagy hibák.. főleg hogy utómunka okozta.. azért kiváncsi lennék a "nyers" munkára is.. :)

Névtelen írta...

tetszenek a képek(a blogodban mindenhol),az ilyen írások miatt meg mégszivesebben jövök vissza!

Akos Kiss írta...

vargacsabi: örülök és köszönöm szépen! :) Az írásokat most már a főmenü Cikkek menüpontjából is el lehet érni gyorsan.

bloger on icedaniel.se írta...

Nice photoblog, very good !

Hahhhó írta...

Már megint mindenki áradozik...

Pedig egyáltalán nem olyan jók a képek...

Ti nem láttatok még ezeknél jobb fotókat, vagy mi??

pff

Slow írta...

szia,
örülök, hogy tetszik amit ott csepelen találtál...
...mide és slow munkája.