Cikkek Video Facebook Twitter Flickr Adok-Veszek FAQ Olvasóim

Copyright

Az oldalon található képek Kiss Ákos szellemi tulajdonát képezik (kivétel ahol külön jelezve van más fotós, mint alkotó). A képeket engedély nélkül felhasználni, átalakítani illetve terjeszteni nem lehet. Minden jog fenntartva!

Fényérték

2011. október 9., vasárnap

Canon EF 35mm f2 - full frame teszt

Régóta ígérgetem már a Canon EF 35mm f2 tesztet. Most ezen ígéretem egy részét szertném teljesíteni egy fotóval, amit az immár enyhe nagylátóvá avanzsált (crop vázon 56mm-es objektívnek megfelelő látószöget adó) objektívvel készítettem.

Sokan gondolják, hogy a Canon EF 50mm f1.8 II* objektív után egy sokkal drágább (de még így is az alsó szegmensben játszó) 35mm-es objektív biztosan képminőségben is többet nyújt. Sajnos el kell keserítsek mindenkit, aki ezt gondolta: a Canon-nak 50mm alatt nincsen L betű nélküli objektíve, ami hozná a kis 50mm-es képminőségét. Legalábbis eddigi kutatásaim és tesztjeim ezt bizonyítják. Ha valaki meg tud cáfolni, az nyugodtan kommenteljen!

Visszatérve a 35-ösre: van egy nagyon jó tulajdonsága: nyitva is éles. Ugyan full frame vázon látványosan vignettál, ez utómunkával egész jól javítható.


35mm f2 original
Canon EF 35mm f2, @f2.0, 1/80, ISO 100, RAW (Canon 5D mkII)
Crop vázon nem vignettál ilyen látványosan, igaz látószöge is lényegesen kisebb.

35mm f2 corrected
A fenti kép korrigált változata. Utómunkával egész jól helyrehozható a képe.

Nyitott rekesszel az élessége szerintem bőven elfogadható. Az autófókusz hangja sajnos elég idegesítő, de ez betudható annak, hogy ezt az objektívet 1990 óta változatlan formában gyártja a Canon. Igen, ráférne már egy frissítés! :) 


*aki nem ismeri a Canon 50mm f1.8 II, annak néhány szó: remek optikai tulajdonságokkal rendelkező f2.2 rekesz felett éles, szép képet adó, olcsó objektív (ára 30e Ft alatt van). Nyitott rekesszel azonban meglehetősen lágy képet rajzol. Felépítését tekintve teljes egészében műanyag a háza, még a bajonett is. Kisebb fizikai behatásra is hamar tönkremegy. Képminőségének és árának köszönhetően rengeteg (többnyire amatőr) fotós táskájában megtalálható.

3 megjegyzés:

Unknown írta...

Hát jah. Crop után nálam sorra jönnek a "felfedezések", hogy mennyivel több mindent lehet és sokkalta több módon. Egyébként itt is sok örömet az FF vázhoz :)

A vignettálással kapcsolatban: van, akit zavar, van akit nem. vlm-nek a D700-on a 60/f2.8-as makró nagyon bevignettál, mégis az teszi fel az i-re a pontot. Én is szeretem, ha rajta marad, sőt, még utólag egy kicsit ki is emelem, ha a hangulat miatt szükséges. Persze amikor zavaró, akkor zavaró. Az 50/f1.8 is szépen (szépen: látványos, de mégsem sok, nekem szép, része a képnek) vignettál f1.8-on, f/2.8-on viszont már alig látszik. De ennél a rekesznél az 5 lamellás blende undorító bokeh-t produkál. :(

Nekem is 50/f1.8 Mk II.-esem van (most épp szervizben, hót kiszámíthatatlan lett a fókusz), általában mindig nyitva használom, vagy kettes rekeszen. De az élességével nem volt eddig bajom. Az 1.4-es sokkalta lágyabb nyitva, de még 1.8-on is. Egyrészt minek a tág blende, ha lerekeszeli az ember, másrészt március óta ki tudtam tapasztalni, hogy f1.8-on a mélységélesség síkját hogy helyezzem el úgy, hogy tuti jó legyen. Szóval nekem nem gond, hogy teljes nyíláson nem olyan a képe, mint egy L-es nyitva, sokat tanultam épp emiatt.

Olcsó megoldás, ez tény, viszont ha valaki meg akar tanulni képet komponálni, akkor kötelező darab, a zoomokkal nem kényszerül rá az ember, hogy annyit gondolkozzon, mint ha fix lenne a vázon. A zoomok képe lágyabb, még az L-eseké is. Vannak elsőoszályú darabok (24-70), de ahogy eddig láttam, nem sok szebb rajzolatú több százezres zoom van ennél a 30 000-es fixnél. A fizikai minősége nálam sem 5*-os, egyszer erősebben fogtam a tubust... Élességállítás közben hallom, hogy belassul a motor. Rájöttem, hogy annyira sikerült "stabilan" tartani, hogy lefojtottam. Pedig nincs bádibilder markom. :D

A 35-ösnek tény, hogy szép képe van, mostmár legalább teljes mértékben ki tudod használni FF-en azt, amit ad. :)

Zárójel: nekem is van egy hasonló látószög, egy Pentacon 29/f2.8. Igaz, hogy full manuál és nem tudom hány évtizedes darab, de a sarkoknál a homályosodás pl. nagyon tetszik. Persze ez is témafüggő.

Akos Kiss írta...

Köszi, igyekszem kihasználni. :)

Vignette-tel úgy vagyok,hogy inkább ne legyen, aztán ha kell, akkor majd ráteszem. :)

50 f1.4 vs f1.8: Az 50 f1.4-nél sajnos példányonként változó az élesség. Nekem már volt a kezemben olyan, ami 1.4-en is frankó volt, 1.8-on meg egyértelműen alázta az 50 f1.8-at. Elvileg az összesnek ilyennek kellene lennie, de valamiért gyakran bele lehet futni gyengébb példányokba. Többek között emiatt sem akarok 50 1.4-et, másrészről nekem jobban kézre áll a 35mm. De ez abszolút szubjektív,

Névtelen írta...

Kedves Ákos!

Az szeretném megtudni, hogy a 35mm f/2 csak állványon szép éles vagy ha kézben tartom a gépet akkor is?

Amatőrként most egy ilyen objektívet szeretnék vásárolni...Canon 500D-re.. Jelenleg egy 18-55mm kit obit használok, de már elviselhetetlen a rossz képminősége.
Remélem jelentős változás lesz a két objektív között..

Üdv.