Cikkek Video Facebook Twitter Flickr Adok-Veszek FAQ Olvasóim

Copyright

Az oldalon található képek Kiss Ákos szellemi tulajdonát képezik (kivétel ahol külön jelezve van más fotós, mint alkotó). A képeket engedély nélkül felhasználni, átalakítani illetve terjeszteni nem lehet. Minden jog fenntartva!

Fényérték

2010. július 26., hétfő

0.1 Gigapixel

Ez itt kérem a kinek a pöcse nagyobb játék. No, nem kell megijedni, panorámaképekről lesz szó csupán, amint azt a szenzációhajhász cím is sugallja.


Jelenleg igyekszem kikísérletezni egy workflow-t, melynek segítségével hatékonyan tudok jó minőségű panorámafotókat készíteni, hogy aztán egy alapszintű cikket írjak a Fényértékre. Persze van egy panoráma guru ismerősöm, akitől majd még többet tanulhattok (igen, ez most már egy konkrét célzás ;) ).

A napokban 2 fotót is készítettem az ablakomból, melyek egyike sem művészi értékével akarja meghódítani a nagyérdemű szívét. Sőt, igazából nem is cél, hogy egyáltalán tetszen valakinek, hiszen mindkettő csupán tanulmány jelleggel készült.

97,5 megapixels
Az első egy 97MP felbontású fotó, melyet a Sigma 17-70mm objektívemmel készítettem 36mm-es gyújtótávon f13-as rekesz mellett és 43 db képből illesztettem össze.

107 megapixels
A második fotó 107MP felbontású és a Canon 70-200mm f2.8/L USM objektívvel készült 200mm-es állásban, f13-as rekesszel. Az eredetije 82db fotóból állt, de ezt később vágtam (az eredeti kép 216MP felbontású volt és 2,7GB helyet foglalt a merevlemezen).

Egyébként a második fotó akár lehetne az első egy részletének nagyítása is. Így ha az elsőhöz hasonló látószöget akarnék elérni a teleobjektív használatával, simán megközelíthetném a gigapixeles felbontást.

Tapasztalatok:
  • Nagy felbontású képekhez sok memória kell és nem árt az erős processzor sem
  • Állvány nélkül is lehet panorámát készíteni, de a szintezett állvány fokskálás fejjel óriási segítség. (Persze legjobb a panorámafej)
  • A Photoshop 2GB méretig támogatja a PSD fájlokat, azon felül PSB formátumba tudunk menteni.
  • A tömörítés által keletkezett blokkok jól láthatóvá válnak, ha webre is alkalmas méretben és formátumban mentjük el a fájlokat
  • A panorámaképek utómunkája sokáig tart. Olyan apróságok, melyek szimpla fotóknál pillanatokig tartanak, azok itt akár percekbe is telhetnek. Kell némi türelem. :)
Akinek nincsen DSLR gépe, az se csüggedjen, mert kompakt gépekkel is remek panorámák készíthetőek. Korábban már én is próbálkoztam ilyesmivel.

UPDATE: és senki nem szólt, hogy nem tera, hanem giga? :)

3 megjegyzés:

Unknown írta...

Én a jómultkorában szaladtam szivacsra a panoráma miatt.
Elkészült a kép, köbö 180-200mm-en, 17 vagy 18 képből állítja össze a Hugin.
Dolgozik...dolgozik..majd kb egy órai meló után kidob egy összetömörített képet.
anyáztam ezerrel, és ujrapróbáltam.
Ugyanez az eredmény.
Nagynehezen rájöttem,hogy az eredeti 10 megapixeles méretben készíttettem el a panorámát...az 17 képpel már kellemes kis meló volt, "izzadt" is a laptopom rendesen.
Le kelett kicsinyítenem a képeket, hogy a hoszabb oldaluk 1200 pixeles legyen.
Így már rendesen összefűzte 20 perc alatt.
A tanulság?
1. légy kőgazdag,és egy egész szerverflottát bérelj a panorámák készítéséhez :-)
2. figyelj oda a képek méretezésére, mert kiköpi a procit a házi használatra tervezett laptopod..
3. panorámázz sokat..mert az jó!

takoca írta...

na akkor itt az új rekord:
70gigapixel és itthon
http://70gigapixel.cloudapp.net/

én már este mulattam a terrapixelen, de mivel csak kutyafuttában olvastam a bejegyzést nem tudtam kommentelni

lehet az terrapixel, csak a tizedest rakd máshová :)

Névtelen írta...

FYI:
http://70gigapixel.cloudapp.net/