Cikkek Video Facebook Twitter Flickr Adok-Veszek FAQ Olvasóim

Copyright

Az oldalon található képek Kiss Ákos szellemi tulajdonát képezik (kivétel ahol külön jelezve van más fotós, mint alkotó). A képeket engedély nélkül felhasználni, átalakítani illetve terjeszteni nem lehet. Minden jog fenntartva!

Fényérték

2011. április 10., vasárnap

Klau

Hoszival pár napra elcseréltem a halszemet egy Canon 85mm f1.8 USM obira. Gondoltam, ha már így alakult, akkor kipróbálom mit tud ez a sokak által kedvelt tele.

Canon 85mm f1.8 @f1.8

Összességében én is elégedett vagyok vele, és bátran ajánlanám bárkinek, akinek még nincsen fényerős portré objektíve, mert valóban kiváló a képminősége és mind a fókusza, mind pedig az összeszerelése rendben van.

Mikor kölcsönkaptam azt gondoltam, hogy ezután nem lesz megállás és nekem is be kell majd egy ilyet szereznem. A tegnapi fotózás után azonban úgy gondolom, hogy a meglévő 70-200 f2.8L obim mellé teljesen felesleges lenne. Egyetlen dolog, ami miatt mégis kellene az a kis tömege. A fényerő nekem olyan sokat nem számítana ebben az esetben, mert telét nem nagyon használok kevés fényben, ezt a mélységélességet pedig a 70-200 is tudja, igaz nem a 85mm-es állásában, hanem kicsit rázoomolva, f2.8-as rekeszel.

A tegnapi nap tapasztalata még, hogy a 35mm és a 85mm két olyan gyújtótávolság, melyek jól kiegészítik egymást, ha valaki szeret kis tömegű felszereléssel portrézni.

5 megjegyzés:

nbgbgb írta...

Jól sikerült portré, én is gondolkodtam ilyen objektív beszerzésén, de valahogy úgy vagyok, mint te, ha van egy 70-200-as objektívem és csak hobbiból portrézik az ember és a keret is szűkös, akkor az is megteszi. Bár cáfoljatok meg :)

sztyui írta...

Nekem körülbelül 1 éve van birtokomban ez az objektív és meg kell hogy mondjam, imádom!!!:D
Portréfotózni akartam kezdeni tavaly,ehhez megvettem ezt az objektívet és azt kell mondjam, tényleg az egyik legjobb portréobjektív!(kb csak a 85/1.2L és a 135/2L szállhat vele szembe)Azóta tényleg csak portrézok(hiszen direkt erre akartam ráállni),és a képeim 80%-a ezzel az objektívvel készült. Imádom, gyors a fókusza, könnyű, kényelmes, és nem kell annyira távolra mennem a modelltől, mintha a 70-200-at használnám. Még pont ideálisan olyan távolságban vagyok a modelltől,hogy nem kell ordítani, hanem szépen érzéssel meg lehet teremteni a fotós-modell kapcsolatot és instruálni, stb. Múltkor kölcsönkaptam egy 5DII-t+70-200/2.8L-et, egy ideig szórakoztam a 70-200-al,hogy azért mégiscsak azt használjam már,ha megkaptam,de aztán inkább ráraktam a saját fix85-ösömet, és hatalmas megkönnyebbülés volt. Akkor a gyors váltás pillanatában a fókuszálását is sokkal gyorsabbnak éreztem a 85-ösnek, ráadásul tényleg a súlya meg minden, felszabadító érzés:) Nem beszélve a rajzolatról, mert a 85-ös még 1.8-on is nagyon karcol(kis CA-ja van, ez tény,de simán vállalható), ellenben a 70-200-al,ami szerintem picit lágy 2.8-on. Kb a 70-200-nak 150-200mm között van értelme a 85-ös ellen, viszont az meg már kicsit kényelmetlen távolság, főleg egész alakos képkivágásnál, mondjuk aps-c szenzor mellett:) Egy szó mint száz, én pont az ellenkezőjét érzem annak,amit te éreztél, én a 70-200-at éreztem feleslegesnek a 85-ös mellett.Bár meg kell említenem,hogy általában csak beállított képeket fotózok,ezért nekem tényleg jobb a fix(már a rajzolat miatt is), és 90%-ban csak fix obikat használok, de tény,hogy valami eseményre, vagy sportra,vagy csak járkálni a városban és kattogtatni jobb a 70-200 vagy valami más zoom.

Akos Kiss írta...

@Jaros Gábor: köszi! A mobilitása miatt vonz a 85-ös, de tényleg felesleges a 70-200 mellé, főleg, ha szűkös erőforrásokból gazdálkodik az ember.

@sztyui: Ha sokat portréznék valószínűleg én is megvenném a 85-öst. Amúgy az IS-es 70-200 f2.8 volt nálad? Mert a simának(nekem is ilyen van) jobb a képe és nem éreztem, hogy lényegesen lágyabb lenne a 85-ösnél. Én szinte mindig f2.8-on használom és teljesen elégedett vagyok vele, igazi L-es minőségű képet ad.

sztyui írta...

Igen, a nem IS-e volt nálam,meg szoktam is használni néha, cégnél viszonylag sokat használjuk riportoknál, vagy bálon vagy esküvőn például,szóval annyiból tényleg jó,hogy fényerős zoom,de beállított képekre sosem ezt használjuk, és nem is kérem el saját projekthez se mostmár,mert látom,hogy nincs értelme,ez tényleg egy olyan obi,hogy sportra, riportra jó, de beállított képekhez én nem szeretem. És én lágynak érzem kicsit a rajzolatát a fixekhez képest,bár ez természetes:) Például egy 100-as makró(amit szintén sokat használunk, például tárgyfotókhoz csak a 100-ast használjuk) szintén szétveri szegény 70-200-at:D A 100-asnak már 2.8-on is brutálisan jó rajzolata van, ellenben szegény 70-200-al:) Persze zoom-ok között jónak mondható, "L-es" minősége van, de ha van lehetőség fixekkel fotózni,akkor én azokat jobban szeretem. Mert ez az "L-es" minőség is kicsit hülyeségnek érzem, mert például a 24-105-el és a 70-200/2.8-al nagyon sokmindent megcsinálunk, általában a tucatmunkákat, iskolai fotók, óvodai fotók, csoportképek, riportfotók, stb-stb, de ha komoly dolog kell, akkor egy 50/1.4, 85/1.8, 100/2.8macro szarrá veri ezeket a gagyi L-es zoomokat, pedig ezeken nincs piros csík,de mégis számomra 10x többet érnek a fenti nem L-es obik,mint bármelyik L-es zoom...
Egyszer volt egy stúdiófotózásom, cserélgettem az 50-est,85-öst,100-as makrót, aztán gondoltam ráteszem a 24-105-öt a gépre,mert állványon volt a gép és hogy ne legyen olyan bonyolult mozogni a fixekkel,de meg is bántam, 10 kép után szedtem is le a vázról a 24-105-öt, és utólag is egyből láttam,hogy melyik kép készült azzal az obival. Ha elém teszed a fixekkel készült képeket meg a 24-105-el készült képet, simán megmondom,hogy az készült a 24-105-el,mert bizony annyival lágyabb rajzolata van,hogy egyből látszik...:S A 24-70/2.8-ról sajnos nem nagyon tudok nyilatkozni, egyszer haszonlítottuk össze egy barátommal az 1DmkIV-én az 50/1.4-essel, de a 24-70-ről inkább nem nyilatkozok,mert azzal nincs nagy tapasztalatom,csak egy órácskát volt nálam. A 24-105-öt és a 70-200-at viszont használom sűrűn és ezek alapján mondom,hogy én valamiért nem szeretem őket:D

Akos Kiss írta...

@sztyui: azt aláírom, hogy egy fix az esetek döntő többségében élesebb képet csinál azonos gyújtótávon, hiszen egy fix egyszerűbb felépítésű, kevesebb helyen tud összeszedni képi hibákat, ha jó lencsékből van összerakva. Azonban a 70-200 f2.8 még nyitva is bőven jó képet ad. Lehet pixel-peeperkedni, de nem igazán látom értelmét. Nyilván tárgyfotóhoz nem ezt használja az ember, de portréhoz szerintem tökéletes.

A 100-as makrónak az a dolga, hogy tűéles legyen, azzal tök felesleges összehasonlítani egy zoom obit (meg úgy általában a fix-eket a zoom-okkal - bár láttunk már erre is cáfolatot). ;)