Cikkek Video Facebook Twitter Flickr Adok-Veszek FAQ Olvasóim

Copyright

Az oldalon található képek Kiss Ákos szellemi tulajdonát képezik (kivétel ahol külön jelezve van más fotós, mint alkotó). A képeket engedély nélkül felhasználni, átalakítani illetve terjeszteni nem lehet. Minden jog fenntartva!

Fényérték

2010. június 18., péntek

Hallottál már a CHDK-ról?

Nos, ha van Canon kompakt géped, akkor első hallásra érdekes lehet a Canon Hack Development Toolkit (avagy a CHDK). Ez nem más, mint egy alternatív operációs rendszer, ami a fényképezőgépeden tud futni. Meredeken hangzik, nem?


Pedig a CHDK azon túl, hogy plusz funkcionalitást ad a gépednek még filebrowser alkalmazással, játékprogramokkal és egyéb őrült dolgokkal ruházza fel a gépedet. És van hab a tortán: mindez nem igényli a fényképezőgéped szétbarmolását, mert az eredeti firmware-t nem írja felül, hanem magáról az SD kártyáról töltődik be. Vagyis a kártya eltávolításával visszaáll a korábban tapasztalt rend.

Mit tud nyújtani a CHDK?
  • Mentés RAW fájlba olyan gépen is, ahol eredetileg nincs erre lehetőség
  • Teljes manuális expozíció kontroll
  • Zebra (vagyis a kiégő területek exponálás előtti beszínezése)
  • Élő hisztogram
  • Mozgásérzékelős exponálás
  • Scriptek futtatása
  • és még ezernyi apró funkció
Ha még mindig nem hangzik elég jól: mindez ingyen van.



Nos, én is ebben a rózsaszín ködben úsztam, egészen míg nem kipróbáltam. A CHDK wiki oldalán levő leírások nagyon jók, pikk-pakk fel lehet tenni a fényképezőgépre a szoftvert. Nem is ezzel van a baj.

Downside

Ami nekem nem nagyon tetszett a dologban az egyrészt a bonyolult menürendszer, amiben olyan dolgokat is beállíthatunk, amiről még életünkben nem hallottunk, sőt van Reversi, Sokoban és még 2 másik játékprogram is. Engem az egész még a DOS-os időkre emlékeztet. Maga a menürendszer is hasonló hangulatot áraszt, illetve a játékprogramok, a kezdetleges filebrowser és a text file nézegető is csak erősítik ezt a hatást. A CHDK egyik menüpontjában még az is kiderült, hogy 640kB memória áll az operációs rendszer rendelkezésére, és sima FAT filerendszert használ. Tiszta '80-as évek hangulat.

A CHDK alap OSD menüje számomra idegesítő, mert a gyári OSD fölé rajzol, ezzel eltakarva az eredeti piktogrammokat. Persze ez kikapcsolható, de ehhez kutatni kell a nem túl egyszerű menüben. Ha már a menünél tartunk: ez kéremszépen informatikus embereknek készült, nem földi halandóknak. Bonyolult, milliónyi opció van benne, és rettentő csúnya.

Van még feketeleves: mivel a CHDK egy lelkes programozók által fejlesztett szoftver, így a minősége sem mindig a legtutibb. Nálam többször is viselkedett érdekesen a G9-em a CHDK futtatása során. Ilyen volt például a Play gombra való kikapcsolás, az idegesítő script futtatás tájékoztató üzenet, mely lehetetlenné tette az exponálást és még számos hasonló "apróság".

Ha összegeznem kellene a dolgot, akkor azt mondanám, hogy akinek nincs konkrétan olyan vágya, amit csak a CHDK tud kielégíteni, az ne nagyon vesztegesse ezzel az idejét. Aki pedig kalandvágyóbb és nem riad vissza a bonyolultabb menürendszertől, annak egy próbát megér. Azonban fogadni mernék, hogy csak addig lesz a gépen, amíg tart az újdonság varázsa, vagy éppen amíg győz a lustaság. Épeszű ember nem kínozza magát bugos szoftverrel a fényképezőgépén. :)

Az ember ilyenkor látja az értéket a jól kitesztelt, logikus felépítésű, felhasználóbarát felülettel rendelkező célszoftverben.

Érdekelne, hogy van-e valaki, aki hosszabb távon is használta/használja a CHDK-t, és ha igen, akkor miért? Persze, az előbbi kijelentésemmel valószínűleg kilőttem az esetleges jelentkezőket. :D

11 megjegyzés:

dincsi írta...

Azt nem tudom, hogy a kompaktokkal mi újság, de a 300D/10D pároson konkrétan MSDOS volt az op.rendszer. :-D

rivera írta...

Apu S3IS-ére raktam fel a raw támogatás miatt, de 15 perc elég volt belőle. Az általad is írt hátrányok teljesen használhatatlanná teszik, számomra nem több mint kockák játéka egy újabb eszközön. Fotósoknak nem ajánlom.

szati írta...

Nekem S5isen volt fent kb egy évig. Eladtam a gépet azért hagytam fel a dologgal. Őszintén szólva én meg voltam elégedve vele, iszonyat sokat segített a raw formátum (neked ez kilőve G9 amúgy is tudja) illetve a hosszabb záridő. (szeretem a villámokat és a 15 sec nagyon kevéske volt) Zebra is jól jött néha. Állítani lehetett az iso-t is bár nem vagyok biztos benne, hogy ez tökéletesen működött e. Menüvel nekem nem volt gondom egy alig használt gomb kvázi shiftként funkcionált majd ezután egy másik gombbal jött be a menü! Úgy emlékszem nekem nem nagyon kerültek egymásra a piktogramok. Ja IGEN! Kijelezte az akksi töltöttségét. Rihi-rüheltem amikor chdk előtt egyik pillanatról a másikra kikapcsolt a gép. Ami számomra hátrány volt. Ha töröltem egy képet akkor a hozzá tartozó raw képet nem törölte úgy mint az eosom hanem külön kellett a chdk menüben. Illetve a kártya. Ugye írásvédetté kell tenni.. .. na nekem ezzel folyton bajom volt. Hol felismerte a winfos hol nem. Összességében nekem többet adott mint ártott de nem vagyok egy ideges ember szóval rohanó világunk "átlag" emberének lehet kicsit macerás éls idegesítő. Neked szerintem nem éri meg mert a legfőbb értéke a chdk-nak a raw! Esetleg a scriptek jól jöhetnek a time lapse-hez.(tényleg azt akartam kérdezni hogy mit jelent az hogy a G9ben beépített time lapse funkció van?)Talán lehetne írni valami hozzá valami scriptet hogy pl különböző időintervallumú expokat készítsen?! Na de ehhez én már nem értek mert nem vagyok kocka... igaz fotós sem csak szeretek kattintgatni.

Ui: Bocs a sok szövegért amúgy tengermély tisztelet a blogodért! Azután találtam rá/rád miután megvettem a pelengem. :)

aGinger írta...

Nekem az S3IS-en tökéletesen működik a mai napig. Én egyetlen dolog miatt raktam fel, mégpedig a töltöttség-kijelzés végett. Nem tudom, más gépekre hogyan van, ezen mindent ki lehetett kapcsolni, amire nem volt szükséged - meg is tettem. :)
Szerintem érdemes áttanulmányozni alaposabban, persze nem a játékok végett.

Akos Kiss írta...

dincsi: simán lehet, hogy ezen is valami DOS mutáció fut.

szati: köszi a kommentet! Az akksi töltöttség annyira nekem nem kritikus, mert egyrészt igyekszem mindig full-os akksival menni, másrészt van nálam tartalék. Így simán kibírok egy egész napot, de akár még kettőt is.

Timelapse: igen a G9 tud egyből time-lapse videót készíteni, de bevallom őszintén, hogy a CHDK-t lehet még fogom használni arra, hogy fotókat készítsen nekem a time lapse-hez és azokat majd én összerakom. Sajna a time-lapse videója 640x480-as, ami egyrészt kevés, másrészt a minősége sem nyert meg engem.

aGinger: írtam én is, hogy kikapcsolható az OSD, de ennek ellenére nem volt szimpatikus, hogy eltakarta a Canon piktogrammokat, ha bekapcsolva hagytam. Valószínűleg neked egy stabilabb verziót sikerült fektenned, a mostani az eléggé bug-os. Én csak akkor fogom használni, ha konkrétan van célom vele, amúgy nem nehezítem feleslegesen az életemet a kiszámíthatatlan működésével.

bykyny írta...

Üdvözlök mindenkit! Nem vitatkozni akarok, csak a véleményemet írom le. Aki csak kattintgatja a fényképezőgépét, annak nincs szüksége rá. Aki lelkileg lusta, és anélkül szeretne eredményt elérni, hogy ne kelljen odatenni magát és ne kelljen megdolgozni a sikerért, annak se való. Akinek többet tudó gépe van, az kevesebb funkcióját tudja használni. A CHDK egy sokat tudó rendszer, ezért sok beállítási lehetősége van. Én több, mint egy éve használom S2 IS gépemen, és el se tudom képzelni a fényképezést nélküle. Nem mondom, az első napokban jónéhány órát rá kellett szánnom, amíg megismertem, kitapasztaltam, dehát az életben semmit sem adnak ingyen, és végül bőven megérte. A legfontosabb funkciói számomra: élő hisztogram, zebra mód, mélységélesség kalkulátor, DNG fájlformátum, ISO érték felülbírálata, video minőség állíthatósága, gyors EV változtatás lehetősége, akkumulátor töltöttség kijelzés, de egyéb más funkcióit is használtam már, például az egyedi görbéknél az Auto DR funkciót nagy dinamikájú téma esetén (automatikusan összenyomja a kép dinamikáját annyira, hogy ne legyenek túlexponált vagy alexponált részek, tehát roppant hasznos). Az elemek elhelyezkedése a képernyőn állítható, ha azok helyzetét kissé módosítjuk, akkor nem fedi el az eredeti szimbólumokat. A hisztogram és a zebra mód az expozíció megállapításához szinte nélkülözhetetlen. Az is látható a segítségükkel, ha lehetetlen az adott témáról al- vagy túlexpozíciómentes képet készíteni. A hisztogram és a RAW formátum felhasználásával lehetővé válik az "exponáljunk jobbra" alapelv megvalósítása. Azaz a kép világosabb részei hordozzák a legtöbb információt, ahogy egy fényértékkel csökkentjük az expozíciót, a rögzített információ mennyisége feleződik. Egy sötétebb témát úgy fényképezünk le, hogy az a hisztogram jobb oldalánál legyen, de még éppen ne legyen sehol túlexponálva.Így ugyan túl világos, használhatatlan jpg képet kapunk, de a RAW formátumban pl. RawTherapee programmal visszakorrigálva szép, a sötét részekben is árnyalt képe lesz az eredmény (persze a RAW-ból nem JPG-t, hanem veszteségmentes, akár színenként 16 bites fájlt csinálunk). Vagy ISO 12 érzékenységet beállítva gyakorlatilag zajmentes képet kapunk. Az S2 IS gyárilag 50 ISO alá nem állítható, és 50 ISO értéknél is van már egy kis zaja. És azt is igen jó látni, hogy a gép hová állítja (hány méterre) éppen az élességet. Igen hasznos látni, hogy a hiperfokális távolság beállításához hány méterre kell a távolságot állítani. És ez csak néhány a sok hasznos funkcióból. Azt tudni kell, hogy a CHDK folyamatos fejlesztés állapotában van, tehát nem biztos, hogy hibamentes, valamint a szerzők is írják, hogy nem minden funkció működik minden géptípuson. Ja, és használatához nem árt egy kicsit a fényképezés elméletéhez érteni. Én a több, mint egy éves, rendszeres használat tapasztalata alapján (Riverával ellentétben) éppen a fotósoknak melegen ajánlom. Aki csak fényképezget, csak a gombot nyomkodja ész nélkül, annak minek?

bykyny írta...

Még két dolog jutott eszembe: Tulajdonképpen egyszer kell beállítani, engedélyezni a szükséges dolgokat (hisztogram, zebra mód, stb...), és akkor azok a gép bekapcsolásakor automatikusan rendelkezésre állnak, a menübe ezután már csak néha kell belemenni. A másik pedig az, hogy kártyaolvasóval kell használni. Az megkímél attól, hogy a menüben kelljen a RAW fájlokat törölgetni, mert az tényleg kényelmetlen. Én kiveszem a kártyát a gépből, írásvédelem kikapcsolva, bele a kártyaolvasóba, képek átmásolása a számítógépre, képek törlése a kártyáról, leválasztás, kártya ki, írásvédelem vissza, kártya a fényképezőgépbe. Ez sokkal kényelmesebb. Én egyébként Linuxot használok, mert elegem lett abból, hogy a windows a telepítést követően néhány hónap alatt lelassul, illetve ha egész nap dolgoztam vele, a végére nagyon lelassult, és a másfél gigás lapozófájl méretét is növelni akarta. A linux szerintem minden tekintetben gyorsabb működésű, nem lassul le, stabil, Indulás után az 1GB memóriából csak kb 200MB-ot foglal el, és egynapi folyamatos munka után is ugyanolyan gyors marad. Egy megváltás a windows után.

Névtelen írta...

Üdv!
A véleményem dettó egyezik az előttem szóló bykyny-ével. Szintén S2-őn használom (3 éve), el sem tudom képzelni nélküle, nagyon furcsa ha nincsenek ott az ikonok. A kijelzett ikonok egy mozdulattal testre szabhatók és áthelyezhetők. Hibás működés nekem sosem volt még, pedig legalább 1 évvel ezelőtti verzió van fent, azóta voltak frissítések, amiket lusta voltam feltenni, mert ezzel sincs SEMMI poblémám. Sztem akinek problémája van vele az nem tanulta meg használni - amire tényleg kell pár óra, de megéri! Én a script lehetőségét használom ki leginkább (time lapse és mozgásérzékelő), illetve ha van hely a kártyámon, akkor a video minőséget szoktam egy kicsit jobbra állítani mint a gyári. A CHDK honlapja alapján mostanra kicsit lelassult vagy leállt a fejlesztés, ennek oka sztem a a fényképezők árának csökkenése, illetve a DSLR vagy komolyabb használt gépek dömpingje a neten. Ettől függetlenül max respect a fejlesztőknek, sztem minden támogatott Canonon alaptartozék.

opeter írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
opeter írta...

Nekem nagyon bejött a chdk!!! (és nem is beszélnék le róla senkit)
S100-as géppel fotózok a kertünkben madarakat egészen közelről.
A gép szinte egész nap kint lóg egy állványon, mozgásérzékelő script betöltve és -minthogy nincs tükör felcsapódás- teljesen hangtalan, nem riasztja el a cinkéket, 0,3 sec késleltetéssel mindig a megfelelő pillanatban exponál. (na jó, majdnem mindig)
A chdk belövésével tudok modell helikopterről (pl. 5 másodpercenként) felvételeket készíteni, akár 100 méter magasságból is, hiszen a távolság nem számít.
A HDR lehetőségeket is jelentősen kibővíti, hiszen akár 5-7-9 felvételt is készíthetek, a gyári 3-mal szemben.
Sorolhatnám még...
Ezeket a kunsztokat a DSLR gépemmel nem tudnám megtenni. (sajnos)
Bár az EOS témában is vannak kezdeményezések (lásd Magic Lantern), de ezek még gyermekcipőben járnak a pikk-pakk gépekhez képest.
Milliónyi lehetőség van valóban, át kell rágni magunkat rajta, hogy tudjuk, mire használható.
A DOS környezet pedig ne zavarjon senkit, valamikor a hőskorban örülhettünk, hogy az van!!
Én nagyon-nagyon jónak tartom, csak minél többen gyúrják, azzal halad a dolog előre.
Ja, és az emberben megvan az a jó érzés, hogy amit a gyártók -kemény üzleti szempontok alapján- tudatosan kihagynak a gépekből, hogy majd később jó pénzért tegyék elérhetővé, az most rendelkezésre áll ingyen, csak kell egy kis "agymunka"

bykyny írta...

Azóta már távvezérelt fényképezésre is használtam, íme az eredmény:
https://sites.google.com/site/szurkelegykapo/